Vyštudoval architektúru a tou sa tiež krátko po škole a zamatovej revolúcii živil. Potom sa ale jeho život ubral úplne iným smerom. Karel Němeček stojí za celou Manufakturou už takmer 30 rokov nielen z pozície majiteľa firmy, ale aj ľudsky v zmysle uchovávania firemných hodnôt, udržiavania výborných vzťahov a príjemnej atmosféry na pracovisku.
Náš pán majiteľ si na nás našiel chvíľku čas a tak sme sa ho spýtali na niekoľko otázok, ktoré Vám priblížia príbeh Manufaktury.
Prajeme Vám príjemné čítanie ...
Manufakturu ste založil už v roku 1991. Ako toto napadne architektovi?
Bol som čerstvo po škole a robil som niekoľko zákaziek v historickom centre Prahy, kde sa prebúdzali prvé obchodné aktivity.
Videl som, ako sa centrum plní nevkusným sortimentom, ktorý sa tvári ako český tovar, ale sú to skôr artefakty ruského pôvodu.
Vyhlásil som vtedy taký môj súkromný boj proti nevkusu.
Ako sa váš podnikateľský zámer rozbiehal?
Jednoducho sme zašli do prvého voľného objektu, bola to stará práčovňa. Prenajali sme si ju a začali premýšľať, čím ju naplníme. Rozbehli sme sa po Čechách a po Morave.
Postupne sme si vytvorili databázu až 250 remeselníkov a drobných firiem, ktoré v tej dobe čerstvo zreštituovali dielničky a hľadali odbyt pre svoj sortiment.
Boli to tradičné české drevené hračky, ale aj bábiky zo šúpolia, modrotlač, výnimočné regionálne kraslice, vianočné ozdoby a podobne.
Nebáli ste sa, že po revolúcii s tradičnými českými výrobkami z prírodných materiálov a decentným dizajnom, neobstojíte?
Vedel som, že česká hračka si ľudí vie získať, má obrovskú históriu. Vtedy viedli plastové hračky a vtrhlo sem mnoho zahraničných dodávateľov, mnoho z nich ale nemalo nápad. Stavili sme na výrobky, ktoré sa budú líšiť zaujímavým dizajnom.
Keď sme pre nich zariaďovali obchody v tradičnom a domácom duchu - podarilo sa nám ich v centre Prahy nakoniec otvoriť päť - okamžite to zafungovalo.
Treba ale povedať, že hlavnou klientelou boli cudzinci, ktorí si chceli odviezť nejaký pekný český suvenír.
Boli sme v susedstve juhoslovanských a ruských obchodov, ktoré boli preplácané farebnosťou a tá naša jednoduchosť až strohosť oslovila.
Kde a kedy sa vo Vaša sortimente objavila kozmetika?
Na začiatku sa všetko točilo práve okolo turistov, čo ma mrzelo, navyše to bolo riziko. Keby sa sem z akýchkoľvek nepredvídateľných dôvodov prestalo jazdiť, naše podnikanie by veľmi rýchlo skončilo.
Preto sme sa rozhodli, že musíme nájsť recept na to, ako prilákať aj českých zákazníkov. V roku 1997 prišiel geniálny nápad na ručnú výrobu mydiel obohatených o rýdzo české ingrediencie.
To nás vtedy zachránilo a začalo tvorbu mnohých úspešných kozmetických radov.
Myšlienka domácich kúpeľov, teda vytvorenie konceptu kozmetiky inšpirovanej českou prírodou a doplnkov pre kúpeľné domáce rituály. A vsadili sme na české ingrediencie, ktorých účinky poznali Česi po stáročia, ale v súčasnosti sme na ne pozabudli.
Zásadné bolo, napríklad, pivo a jeho prepojenie s kozmetikou. Pivný rad je taký náš ikonický a najstarší produkt v tomto smere.
Takže nakoniec váš veľký podnikateľský úspech?
Ja sa za podnikateľa nepovažujem, pretože si neviem predstaviť vražednejšiu kombináciu pre podnikateľov, ako je človek so vzdelaním architekta, nesystematik, chaotik a ešte Strelec k tomu.
A to som presne ja. Preto som vo svojej vlastnej firme zamestnaný ako architekt a mám nad sebou nadriadených.
Tak v čom je teda ten úspech, keď nemáte podľa vašich slov takmer nič, čo by mal podnikateľ mať?
Vďaka všetkým tým svojim nepodnikateľským vlastnostiam som bol donútený sa obklopiť ľuďmi, ktorí ich majú. A viem počúvať, nechám si poradiť.
Myslím, že moja hlavná činnosť je vytvárať vo firme takú atmosféru, aby sa u nás všetci zamestnanci cítili príjemne. Chceme rodinnú atmosféru, nie korporatívnu.
Čo myslíte, že Manufakturu odlišuje na trhu?
Myslím, že je to špecifická kultúra predaja. Dnes sa tomu hovorí, že nepredávate produkt, ale zážitok. Ja to vnímam tak, že výrobok si kúpite v drogérii.
Pre nás je ale dôležité, aby s nami naši zákazníci mali spojené príjemné emócie už počas nákupu. Aby u nás našli ten pravý výrobok práve pre nich alebo krásny darček pre blízkych, ktorý zaručene poteší, a zároveň aby u nás vďaka originálnej atmosfére predajní aspoň na chvíľku zrelaxovali a navnadili sa na domáce kúpele, ktoré s našou kozmetikou môžu doma zažiť.
Ste autorom dizajnu obchodov. Z čoho pri ich tvorbe vychádzate?
Patrím medzi tých mužov, a nie je nás málo, ktorí keď idú okolo parfumérie, tak sa tam hanbia vojsť. Aj preto, že ten interiér na mňa pôsobí príliš stroho, nekomfortne. Rovnako tak vo chvíli, keď na mňa nastúpi vyškolená obsluha, ja sa otáčam na podpätku a utekám, pretože z toho nemám dobrý pocit.
Preto sa snažím, aby sa u nás zákazník cítil takmer ako v obývačke, prvý dojem by mala byť pohoda, vôňa a útulnosť. Nemal by ho prekvapiť žiadny extrémny luxus, ani dotieravý personál. Tomu venujeme mimoriadnu pozornosť, čo sa nám vracia v podobe krásnych reakcií od spokojných zákazníkov, a tiež prvého miesta v prestížnom prieskume zákazníckych skúseností.
Ako vidíte seba a Manufakturu o 10 rokov?
Vývojové oddelenie srší nápadmi a naše systémy nám umožňujú znásobiť kapacitu výroby. Dopytu po rozvoji našej siete v zahraničí odmietame takmer denne.
Ekonóm by sa snažil toho všetkého maximálne využiť a zvyšovať obraty. Lenže ja som architekt a dúfam, že sa budeme rozvíjať, ale bude to rozvoj decentný.
Že budeme stále konkurencieschopní, ale nie na úkor vecí, ktoré sú pre nás dôležité, a ktoré vôbec nesúvisia s peniazmi. Našu budúcnosť nevidím v násobení ziskov, ale v detailoch a sústredení sa na dôležité veci, ako je absolútny dôraz na kvalitu, značku a zákazníka.
Že aj o desať rokov budeme v príjemnej atmosfére radi chodiť do práce a stále nás to bude tešiť.
Máte vy osobne nejaký najobľúbenejší produkt Manufaktura, ktorý sám používate?
Asi je to pivný šampón, marketingovo nám nepomôžem, pretože ten sa predáva aj bez toho. Ale vlasy mi od tej doby, čo ho používam, nepadajú. (Smiech).